Andere belevenissen aan boord bij diverse rederijen
Naast het jaartje Shell Tankers en de vele reizen via Dirkzwager heb ik ook een aantal reizen gemaakt bij andere rederijen.
Na het behalen van mijn 3de rang, kon ik op Nederlandse rederijen slechts terecht als 4de stuurman, met weinig vooruitzicht op toekomstige promotie. Daar had ik geen zin in en besloot ik het over de grens te gaan proberen. Er was een vacature voor 3de stuurman bij: Nordfriesche Reederei Rendsburg uit Duitsland, toentertijd onderdeel van brouwerij Beck. Het zou gaan om 2 reizen naar de Middellandse Zee.
Zo stapte ik donderdagmorgen op 21 maart 1968
in Den Haag op de trein richting Hamburg.
Aangekomen op het station heb ik me per taxi
naar de haven laten brengen en daar lag ze dan,
de Archsum, mijn onderkomen voor de komende
6 tot 8 weken. De kennismaking viel niet tegen
ik vond het een mooi schip. Eenmaal aan boord ging ik op zoek naar de
Kaptein en die vond ik op de brug. Het bleek een oude baas van tegen de
65 te zijn. Hij maakte me meteen duidelijk dat dit een Duits schip was,
waar uitsluitend Duits gesproken werd. Misschien had ik nu een voordeel
dat ik 8 jaar over de middelbare school had gedaan. Duits was toen nog een verplicht
vak. Ik verzekerde hem dat ik daar geen enkel probleem mee had, Boven dien -
Bij het uitbreken van de oorlog voer hij -
De reis ging naar de Middellandse zee, eerst Tunesie, daarna Tripoli in
Lybie. Wat mij erg opviel , vooral in Lybië , was dat de lokale mensen
graag wilden weten war je vandaag kwam. Als ik dan zei; Holland, dan
was de reactie lauw, maar als ik vertelde dat ik op een duits schip zat dan werden ze ontzettend enthousiast. De reden was natuurlijk te triest voor woorden. Hollanders stonden bekend als joden vrienden en duitsers .. wel dat was bekend. Ik was dus bepaald niet rouwig toen we weer zee kozen en we koers zetten naar het andere Tripoli, in Libanon.. Ook een arabisch land maar een veel gematigder volk. In die tijd was Libanon nog niet verscheurd door burger oorlogen en werd er hard gewerkt aan de verdere uitbouw van het land. De havens lagen dan ook allemaal vol. Wij gingen op de rede van Tripoli voor anker
Archsum op de rede van Morphou Bay voor het laden van erts via lichters
De scheepshond van de Archsum, mijn beste vriend aan boord
Verder